Scaleup Vlaanderen helpt je de Duitse markt te betreden

Op 19 maart begint het online acceleratieprogramma van Scaleup Vlaanderen en UnternehmerTum. In een reeks van 10 sessies helpen we techbedrijven om uit te breiden naar Duitsland, een van de meest interessante groeimarkten ter wereld.

Ieder jaar publiceert Bloomberg haar Innovation Index, een overzicht van de meest innovatieve landen ter wereld. In 2020 kwam een eind aan de hegemonie van Zuid-Korea, dat de lijst zes jaar lang aanvoerde. De nieuwe leider? Duitsland!

Onze buren zijn niet alleen innovatief, het is bovenal een gigantische markt. Met 83 miljoen inwoners en een BBP van 3.950 miljard dollar is Duitsland voor heel wat Vlaamse techbedrijven gedroomd terrein om te veroveren.

Om hen daarbij te helpen slaat Scaleup Vlaanderen de handen in elkaar met Stad Antwerpen, die ook 3 bedrijven zal aanleveren, en UnternehmerTum. Dit centrum voor innovatie en startups, verbonden aan de Technische Universiteit van München, is het grootste ondernemerscentrum van Europa. ‘Onze rol is zeer breed’, vertelt Marisa Schneider van UnternehmerTum. ‘We begeleiden ondernemers van start tot beursgang. Zo geven we les aan de universiteit om ondernemerschap te stimuleren, doen we onderzoek naar de product/market fit van bedrijven, hebben we een succesvolle incubator en investeren we als VC.’

Een van de belangrijkste rollen is het linken van scaleups aan industriële partners uit München. Een stad met een kloppend ondernemershart, zo blijkt. ‘Als je een startup wil beginnen ga je naar Berlijn, als je een succesvolle startup wil beginnen trek je naar München’, grapt Marisa.

Net als Berlijn is München een van de economische centra in Duitsland. Zowat een derde van de dertig grootste beursgenoteerde bedrijven zitten er. Daarnaast hebben ook grote internationale spelers als Google er hun kantoor. ‘Iedere Duitse stad heeft eigen accenten wanneer het op bedrijven aankomt. De logistieke markt zit in Hamburg, Frankfurt heeft dan weer de fintech. München heeft een sterke focus op software en mobility, met dank aan BMW, Volkswagen en Audi’, zegt Marisa.

UnternehmerTum maakt zowel voor Duitse als buitenlandse scaleups de brug door alle stakeholders te verbinden. Niet alleen de economische spelers, maar ook de universiteit en de stad. Marisa vertelt dat de Duitse markt voor een deel op de Belgische lijkt, met een sterke middenstand en familiebedrijven. ‘Die waren jarenlang risico-avers maar gaan nu vaak een partnership met startups aan om te innoveren. Als buitenlandse ondernemer heb je een introductie bij deze bedrijven nodig. Daar is UnternehmerTum de ideale hulp voor: wij brengen startups binnen in het ecosysteem en kunnen hen in contact brengen met Duitse spelers.’

Je kan niet vroeg genoeg beginnen met het verkennen van andere markten. Daarom is het online acceleratieprogramma dat Scaleup Vlaanderen een ideale manier om je daarop voor te bereiden. In een reeks van tien sessies krijg je alles te leren over de Duitse markt en hoe je die het best betreedt.

Hoewel het programma online loopt, zijn de diensten van UnternehmerTum populairder dan ooit. ‘We waren even bang dat er minder aandacht zou zijn, maar het tegendeel is waar. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om internationaal uit te breiden. We merken ook dat er meer bedrijven opgericht worden: in 2020 alleen al begeleidde UnternehmerTum meer dan 600 startups in de incubatiefase en 350 in de acceleratiefase.’

Ben jij de volgende? Schrijf je dan hier in voor het online acceleratieprogramma!

Download