‘Net zoals in een relatie moeten bedrijven daten voor ze gaan trouwen’

Wanneer een corporate en een scaleup de handen in elkaar slaan, kunnen ze daar beiden beter van worden. Vraag dat maar aan Lando Szucs, die innovatieve spelers koppelt zodat ze samen kunnen groeien.

Op 24 april vindt in Brussel ‘Partnering for success: strategic collaborations to grow your business’ plaats, een evenement van Scaleup Vlaanderen en Agoria dat volledig in het teken van corporate partnering staat. Op het programma staat onder andere een panelgesprek over de do's en don'ts in corporate partnering, waar Lando Szucs deel van zal uitmaken. Als Senior Open Innovation Manager bij Plug and Play Tech Center weet hij als geen ander waar zowel scaleups als corporates op moeten letten wanneer ze samenwerken.

‘Plug and Play Tech Center is een organisatie die wereldwijd corporates binnen verschillende verticals in contact brengt met startups en scaleups zodat ze samen hun doelen kunnen bereiken. We gaan na op welke innovatieprojecten onze klanten willen focussen, en introduceren hen bij een van de meer dan 50.000 scaleups die wereldwijd in ons netwerk zitten om hun innovatie-activiteiten aan een versneld tempo uit te voeren, zegt Szucs.

Het Belgisch team van Plug and Play is zeer actief in de industrie en scheepvaart. Hier werken ze samen met onder andere de Haven van Antwerpen-Zeebrugge, CMB.TECH, Euronav, DXC Technology, Elia en Mitsubishi. Plug and Play helpt haar partners aan samenwerkingen met allerhande scaleups, van routeoptimalisatie en inspectietechologie voor schepen tot waterstoftransport en alternatieve brandstof.

Andere kantoren zijn dan weer actief in de financiële sector. Zo is Visa bijvoorbeeld dankzij Plug and Play zes samenwerkingen met fintech en crypto startups opgestart.

Meer dan geld

‘Corporate partnering is nog iets anders dan een corporate die klant wordt bij een groot innovatief techbedrijf’, zegt Szucs. ‘De verhouding is anders, en het product of de service is vaak nog in ontwikkeling. De interactie is voordelig voor beide spelers. De corporate is geholpen met een oplossing die bijna op maat is, voor startups is het financieel zeer interessant en een goede manier om hun aanbod te optimaliseren.’

Maar het gaat nog verder dan dat, want startups hebben heel wat meer te winnen dan geld alleen. Szucs: ‘Vaak draait het om marktinzicht, of de toegang tot kennis en expertise. Deense collega’s van me werken met een engineeringbedrijf, dat niet in cash maar in natura de startups ondersteunt. Zonder die grote speler hadden de startups waarmee ze samenwerken bepaalde klanten nooit kunnen bereiken. We zien ook dat startups door zo’n samenwerking nieuwe doelgroepen leren kennen in sectoren waar ze niet eens aan dachten. Corporates kunnen ervoor zorgen dat je introducties krijgt bij relevante potentiële klanten. Ook voor corporates is er veel te winnen. Zij zijn van oorsprong doorgaans geen techbedrijven, en zien R&D als een nevenactiviteit. Voor een scaleup is het net een bestaansreden.’

Let op de valkuilen

In het panelgesprek op ‘Partnering for success: strategic collaborations to grow your business’ wil Szucs vooral focussen op potentiële valkuilen en succesverhalen. ‘Je moet er bewust van zijn dat er een spanningsveld is tussen twee totaal andere bedrijven, met verschillende grootordes en culturen. Men onderschat de snelheid en manier van samenwerking soms, of er zijn onrealistische verwachtingen van de corporate naar de scaleup. Een klein bedrijf maakt geen businesstrips van hetzelfde budget als een multinational, en heeft ook minder bandbreedte om op zaken te werken’, zegt Szucs.

De ‘partnering’ in corporate partnering staat er niet zomaar, klinkt het. ‘Net zoals in een relatie moeten bedrijven daten voor ze gaan trouwen. Begin kleinschalig met een pilootproject, om daarna op te schalen en te implementeren. Doe beiden aan expectation management en definieer de ideale uitkomst. Maak geen valse beloftes en alloceer voldoende resources. Bepaal vooraf ook wat je gaat doen als de eerste samenwerking een succes is, zodat beide partijen weten wat een volgende stap zou kunnen zijn.’

Registreer je scaleup

Plug and Play Tech Center is continu op zoek naar nieuwe startups die het in contact kan brengen met corporates op zoek naar innovatieve oplossingen. Szucs: ‘De eerste plek waar we daarvoor gaan kijken is onze database. Alle scaleups ter wereld kunnen zich op ons platform aanmelden. Het is de ideale springplank naar succes!’

‘Partnering for success: strategic collaborations to grow your business’ vindt op 24 april in Brussel plaats. Meer info en tickets vind je hier.

Download