Sales after corona: bye bye buikgevoel!

Geschreven op
13.4.2021
Thomas Smolders
Thomas Smolders

Op 6 mei organiseert Scaleup Vlaanderen de inspiratiesessie A Shot of Sales. Een van de sprekers die naast Pieterjan Bouten (Showpad) het virtuele podium mag betreden is Bert Lambrecht van AM, in België gekend als de Afsprakenmaker.

Wie nieuwe klanten zoekt voor zijn of haar onderneming heeft verschillende opties. Je kan via gerichte Google-advertenties mensen naar je site lokken, bijvoorbeeld, of internationale beurzen afschuimen om visitekaartjes uit te wisselen. Waar weinigen spontaan aan zullen denken is misschien wel de meest onderschatte tool: je telefoon.

‘Wie vroeger niet belde kon zichzelf geen sales noemen’, zegt Bert Lambrecht. ‘Maar dat sentiment is nu anders. Ondernemers en hun business developers zien er tegenop om mensen te cold callen, maar als je er goed in bent hoef je niet eens veel calls te doen.’

Waar het om draait, zo legt Bert uit, is vooral geïnteresseerd zijn in plaats van zelf interessant te willen zijn. Met die filosofie in het achterhoofd lanceerde hij bijna tien jaar geleden AM, dat in opdracht van bedrijven moeilijk contacteerbare profielen via telemarketing omzet in leads.

Bij AM werken intussen 18 mensen voor klanten als Miele, Arrow en Lenovo. Doordat telemarketing een van de weinige kanalen is die je ook in coronatijden probleemloos kan gebruiken, ervaren velen nu voor het eerst hoe zo’n proces verloopt.

‘Een belangrijk verschil met fysieke sales gesprekken is het buikgevoel dat grotendeels wegvalt. In online sales gesprekken heb je dat veel minder doordat er letterlijk een afstand is. Feiten, cijfers en bewijzen zijn dan nodig om iemand te overtuigen om samen te werken’, vertelt Bert. ‘In mijn keynote tijdens A Shot of Sales ga ik dieper in op hoe je daarmee om moet gaan.’

Ook het proces waarop je prospects opvolgt is anders. ‘Een van onze belangrijkste taken is procesmatig meedenken met onze klanten. Er is altijd een structuur nodig om meer contacten op te kunnen volgen en sales conversies te verhogen. De closing in coronatijden gaat hand in hand met een zeer strak gestroomlijnd proces. Het tweede deel van mijn presentatie tijdens A Shot of Sales zal focussen op die gestructureerde processen. Zo kun je potentiële klanten een wow-gevoel geven van zodra je hen ontmoet, ook al is het via een webcam of online meeting, want ik ben ervan overtuigd dat je voor een klant begint te werken vanaf de eerste keer je hem of haar spreekt.’

Benieuwd naar de keynote van Bert, de presentatie van Pieterjan Bouten en de andere zaken die op 6 mei aan bod zullen komen op A Shot of Sales? Schrijf je dan hier in voor dit gratis inspiratie- en netwerkevent!

Download