Pozyx

Geschreven op
23.11.2020
Thomas Smolders
Thomas Smolders

Op vijf jaar tijd groeide de Gentse startup Pozyx uit tot een scaleup met meer dan 25 werknemers, een omzet van 2 miljoen euro en maar liefst 4000 klanten. Hun technologie voor indoor positiebepaling is zo hot, dat het bedrijf in oktober dit jaar 2,5 miljoen euro op kon halen. Met de hulp van Scaleup Vlaanderen maakt Pozyx zich klaar voor de volgende stappen in haar bestaan.

Toen de GPS in de jaren ‘90 haar weg naar het brede publiek vond, werd het leven een tikkeltje aangenamer. Voortaan was het niet langer nodig om een dik boek vol wegenkaarten in het handschoenenkastje te bewaren en werden heel wat echtelijke discussies vermeden.

Een fantastische technologie, die helaas niet overal werkt en vrij onnauwkeurig is. Wanneer je op de snelweg rijdt is het oké om er een meter naast te zitten, maar wanneer je binnen aan positiebepaling wil doen heb je nood aan een systeem dat preciezer is.

Aan universiteiten wordt er al jarenlang onderzoek naar indoorpositionering gedaan. Uit een van die onderzoeken, aan de UGent, ontstond de spin-off Pozyx. ‘Wij werken aan de hand van ultra-wideband, die in staat is om tot op 10 centimeter nauwkeurig te zeggen waar mensen, dieren of objecten staan’, vertelt oprichter Samuel Van de Velde. ‘Tot een jaar of vijf geleden kende vrijwel niemand het, nu zit de technologie in de meeste high-end smartphones.’


Crowdfunding

Toen Samuel en zijn collega’s het potentieel van UWB inzagen, lanceerden ze een Kickstarter om geld op te halen. Wie 180 euro doneerde kreeg twee tags die je met hele hoge precisie kon gebruiken om na te gaan waar iets of iemand stond.

‘We vertrokken bij die crowdfunding vanuit onze eigen interesse als ingenieurs, omdat we een product wilden ontwikkelen dat we vooral zelf zouden kopen. Iets om kleine projecten mee op te zetten, zoals je met een Arduino kan doen. Al snel zagen we de meest uiteenlopende use cases ontstaan.’ Met de Kickstarter werd uiteindelijk meer dan 50.000 euro ingezameld. Poxyz was geboren.

Het team leerde dat het hobbyproject nood had aan een echt bedrijf om de apparatuur te produceren. ‘In het begin waren de producten die we verkochten vrij eenvoudige doosjes die je aan de muur kon kleven, nu zijn die volgens de hoogste industriële eisen gemaakt.’

Dat moet ook wel, want al snel trok Pozyx verschillende grote spelers als klant aan. Colruyt bijvoorbeeld, die de technologie gebruikt om te traceren welke winkelkarretjes waar staan. Of grote landbouwbedrijven, die aan de hand van positiebepaling het gedrag van hun koeien in kaart brengen.

Op die manier kunnen bedrijven en fabrieken efficiënter werken. Zo werkt Pozyx samen met een grote bierbrouwer die voortaan perfect weet welk palet waar staat in haar Chinese magazijnen van 27.000 m2. In de gezondheidszorg wordt Pozyx in coronatijden gebruikt om na te gaan wie te dicht bij elkaar staat - UWB is daarvoor tot 10 keer nauwkeuriger dan Bluetooth.

What’s next?

‘Het team groeide ook uit tot een ploeg van 25 werknemers. Dat blijven voornamelijk ingenieurs, al hebben we de laatste tijd ook sterk ingezet op het commerciële gedeelte. Onze Sales & Marketing-ploeg zorgt voor een andere dynamiek en roadmap. Zo gaan we in de toekomst nog meer een end-to-end oplossing voor onze klanten aanbieden.’

Om die ambities waar te maken organiseerde Pozyx twee kapitaalrondes in 2018 en 2020. Onder andere KBC Focus Fund, gespecialiseerd in Internet of Things-toepassingen, investeerde in het bedrijf. Daarnaast volgde het team ook het groepscoaching-traject van Scaleup Vlaanderen, waar ze onder andere de nodige kennis over financieringsmogelijkheden opstaken.

‘Het interessante aan zo’n traject zijn vooral de gesprekken met andere ondernemers. Zij leren je focussen op dingen die je niet over het hoofd mag zien of tippen evenementen die je moet bijwonen. Wanneer je met mensen praat die in hetzelfde schuitje zitten kan je heel openhartig zijn. Zo praten we bijvoorbeeld over potentiële investeerders. Je moet namelijk niet enkel op het geld focussen, maar ook op hun voorwaarden en de expertise die ze aan boord brengen.'


Een moeilijkheid voor Pozyx is het feit dat ze niet alleen software maar ook hardware maken. 'Dat is toch wel even iets anders. Het is geen eenvoudige industrie, omdat je afhankelijk bent van de logistieke supply chain. Grote spelers kunnen in geval van nood hun productie terugroepen als er een fout zou gebeurd zijn, maar als kleine scaleup zou dat zelfmoord zijn. Het is moeilijk om agile te werken wanneer je hardware produceert.'

De coronacrisis legde nog meer pijnpunten bloot, want verschillende leveranciers moesten noodgedwongen de fabriek sluiten. 'Daardoor komen sommige componenten pas binnen een jaar aan. Dat dwingt je niet alleen om veel planmatiger te werken, maar ook om perfectionistisch te zijn. 2020 is een onzeker jaar, maar we zullen er alsnog in slagen om te groeien. Het moeilijkste in deze tijd is om werk en privé te combineren, maar dat geldt voor iedereen.’

Met de steun van Scaleup Vlaanderen en andere organisaties wil Pozyx volgend jaar uitbreiden naar de Verenigde Staten. ‘We hebben veel aan zo’n initiatieven. Agoria heeft ons bijvoorbeeld geholpen om ingang te vinden in de automotive sector, terwijl we vaak samenwerken met imec aan onderzoeken gesteund door VLAIO. Voor een bedrijf dat bezig is met nieuwe technologie is die steun meer dan welkom!’

Ook benieuwd naar wat Scaleup Vlaanderen voor jouw onderneming kan doen? Bekijk dan zeker onze agenda! Wil je net als Pozyx het groepscoaching-traject volgen? Dat kan! Op 27 april begint een nieuwe reeks.

Download