Lighthouse ontvangt de One Million Club

Geschreven op
23.1.2024
Reinart Belpaire
Reinart Belpaire

Hotel geboekt? De kans is groot dat de prijs die je betaalt berekend is met Vlaamse software. Maar liefst tien procent van de hotels wereldwijd rekent op Lighthouse, het voormalige OTA Insight. De One Million Club van Scaleup Vlaanderen trok naar hun hoofdkantoor in Gent om te luisteren naar het unieke ondernemersverhaal van medeoprichter Matthias Geeroms.

Wanneer Matthias met twee vrienden in 2012 plannen maakt om naar de Olympische Spelen in Londen te gaan, staan ze versteld van de torenhoge hotelkamerprijzen. Vlak voor de Spelen zakten de prijzen opnieuw, omdat de verhogingen potentiële klanten hadden afgeschrikt. Dit leidde tot een vraag die de richting van hun verdere carrière zou bepalen: hoe kunnen hotels hun prijsstelling optimaliseren?

Vandaag is Lighthouse een speler op wereldniveau met meer dan 100 medewerkers in Gent. Verrassend is dat geen enkele van de oprichters van Lighthouse ervaring had in de hotelsector. "Twee van ons komen uit de publieke sector, ikzelf heb een achtergrond in belastingrecht. Deze frisse blik bleek uiteindelijk onze kracht. Met onze cross-sectorale kennis hebben we een innovatief product kunnen ontwikkelen dat de concurrentie een stap voor is op vlak van data-analyse, machine learning, productdesign en gebruikersinterface”, vertelt Matthias aan de leden van onze One Million Club. Dat zijn scaleups met een omzet of investering van minstens één miljoen euro, die op een dag uit zullen groeien tot een speler zoals Lighthouse.

Intercontinental business

Niet alleen de Olympische Spelen vonden plaats in Londen, maar ook de oprichting van Lighthouse. “Dat we een Brits bedrijf met drie Belgische oprichters zijn heeft vooral te maken met de situatie in België 10 jaar geleden”, zegt Matthias. “Er was hier geen startup-cultuur, geen Tax Shelter, netwerkevents of incubatoren… Nu zou ik zeker in België beginnen, want het klimaat is tegenwoordig helemaal anders.”

Na een vliegende start op Britse bodem, besefte het Lighthouse-team al snel dat hun oplossing wereldwijde impact kan maken. De blik werd eerst gericht op Europa, daarna Amerika. Om de nuances van de Amerikaanse markt écht te begrijpen, stuurde Lighthouse zelfs proactief enkele teamleden naar de VS.

“Van gegevensbescherming tot consumentengedrag, elke markt heeft zijn unieke kenmerken en uitdagingen,” legt Matthias uit. “Door onze teamleden te integreren in deze verschillende culturen, kunnen we onze strategieën verfijnen en onze diensten aanpassen aan de lokale behoeften. Dit kan variëren van aangepaste marketingstrategieën tot regionale prijsstellingen die rekening houden met seizoensgebonden toerisme.”

Strategische transformaties

Om snelle groei te kunnen blijven aanhouden, is Lighthouse overgestapt van één product naar een portfolio van meerdere producten. “Nieuwe producten introduceren aan onze bestaande klanten was cruciaal om op relatief korte tijd sterk te blijven doorgroeien,” zegt Matthias. “We zijn van een one-trick pony getransformeerd naar een multi-product offering.”

Vandaag is Lighthouse bezig met een rebranding die het hele business model in een andere richting stuurt. “Deze rebranding gaat over meer dan een nieuwe naam en logo,” legt Matthias uit. “Het is een duidelijke overgang naar één geïntegreerd platform waarbij we een uniforme identiteit kunnen opbouwen, in plaats van meerdere afzonderlijke producten.”

Check-in voor de toekomst

De ambitie van Matthias is duidelijk: de grens van 100 miljoen euro omzet overschrijden. Zijn strategie om dit te bereiken?

“Door al onze diensten samen te brengen in één toegankelijk platform, kunnen we gebruikmaken van een slimme bundelpijsstrategie." vertelt Matthias. "Bovendien blijven we investeren in ons customer success team. Klanttevredenheid is goud waard. Bij het uitbreiden van onze teams houden we altijd the Rule of 40 in het oog – een balans tussen groei en winstgevendheid."

Tot slot kijkt Matthias ook verder dan de hotelsector. "Met ons platform ligt er een wereld aan mogelijkheden open in andere sectoren, zoals autoverhuur, casino's en parkeerservices. We zijn van plan onze technologie aan te passen om zo een nóg breder publiek te bereiken.”

Dit netwerkevent gemist? Geen nood, want op 24 april organiseert Scaleup Vlaanderen haar jaarlijkse Network Event. Schrijf je nu in!

Download