De win-win van corporate venturing

Geschreven op
8.5.2023
Reinart Belpaire
Reinart Belpaire

Op 20 april organiseerde Scaleup Vlaanderen haar jaarlijkse inspiratiesessie, die deze keer in het teken stond van corporate venturing. In deze blogpost ontdek je de practical cases die de experts die dag deelden.

Het eerste voorbeeld van corporate venturing stamt uit het begin van de 20e eeuw. Het grote Amerikaanse chemie- en kunststoffenbedrijf DuPont besloot te investeren in een jonge, beginnende autofabrikant met de naam General Motors. 

Dankzij de investering kon DuPont de markt voor zijn eigen producten uitbreiden en kreeg General Motors tegelijkertijd toegang tot de nodige middelen om een synthetische stof voor autobekleding te ontwikkelen. Een win-win die nazindert, want vandaag de dag zijn beide bedrijven wereldwijd nog steeds mastodonten.

Corporate venturing is dus geen nieuw fenomeen, maar wat opvalt is de snelheid waarmee het de afgelopen tien jaar is toegenomen. Steeds meer gevestigde bedrijven willen de vruchten plukken van de ondernemingsvisie, innovatiedrang en het snelle aanpassingsvermogen van startups en scaleups. Mattias Vanderoost (VP New Business and Ventures bij Telenet) Jonas Van Hove (Program Manager bij Digi-Tags) en Alexander Carpentier (CEO bij Twintag) kunnen hierover meepraten.

Telenet & Doccle

Hoe zorg je ervoor dat je als grootste telecom- en entertainmentspeler van België blijft groeien en koploper blijft op het gebied van innovatie? Ook bij Telenet lijkt het antwoord te schuilen in corporate venturing. Volgens Mattias Vanderoost, VP New Business and Ventures bij Telenet, heeft dit het bedrijf geholpen om sterk te groeien buiten de traditionele telecom- en kabeltelevisie-industrie.

“Dankzij corporate venturing hebben we ons ecosysteem kunnen uitbreiden en ons media- en entertainmentaanbod sterk vergroot. We hebben bijvoorbeeld SBS overgenomen en een meerderheidsbelang genomen in het productiehuis Caviar. Daarnaast hebben we verschillende partnerschappen opgebouwd in focus areas met groeipotentieel. Een goed voorbeeld hiervan is ons partnerschap met The Park, een bedrijf dat virtual reality-ervaringen aanbiedt. Voorheen hadden we weinig ervaring met deze technologie, maar we hebben nu VR-expertise opgebouwd en al 6 vestigingen van The Park over heel België. Op deze manier blijven we voortdurend nieuwe business verkennen."

Aan winstcijfers geen gebrek, maar financiële groei is niet de enige drijfveer bij Telenet om te kiezen voor een corporate venturing-strategie. Het optimaliseren van activiteiten en distributie speelt ook een grote factor. Hier komt Doccle om de hoek kijken. Doccle is een digitaal administratieplatform met 2,5 miljoen gebruikers dat consumenten helpt om hun administratieve taken efficiënter te beheren. 

“Doccle bewaart alle administratie veilig in een persoonlijke digitale kluis. Via het platform kan je ook betalingen doen, domiciliëringen regelen, contracten ondertekenen en nog veel meer. Het biedt een oplossing voor de problemen waar bedrijven en consumenten vaak tegenaan lopen bij administratie, namelijk een gevoel van onveiligheid en een gebrek aan organisatie.”

Op dit moment bezit Telenet 50% van de aandelen van Doccle en de resterende 50% is in handen van FinTech-bedrijf Isabel Group. Het verhaal van Doccle begint echter in 2014 als een corporate venturing initiatief.

“Samen met Acerta en CM hebben we in 2014 de onafhankelijke startup Doccle opgericht. Ondanks dat we drie verschillende organisaties zijn, hadden we allemaal hetzelfde probleem: het veilig en gebruiksvriendelijk beheren van administratie. Zo is Doccle ontstaan. Dankzij corporate venturing en het coöperatieve model kon Doccle snel groeien en zich richten op digitale innovatie. Door de expertise en kennis van de drie organisaties te bundelen, werd niet alleen de ontwikkeling van Doccle versneld, maar konden we tegelijk ook een betere oplossing voor administratiebeheer sneller aanbieden aan onze klanten. Kortom, een win-winsituatie.”

Vinçotte & Twintag

Ook Vinçotte & Twintag waagden zich aan corporate venturing en bewijzen dat er mooie dingen kunnen voortkomen uit de samenwerking tussen start-ups en corporates. Vinçotte is het grootste Belgische geaccrediteerde inspectie-, controle- en certificatiebedrijf. Twintag is een startup softwareplatform gespecialiseerd in het creëren van unieke universele product-identificatiecodes, vergelijkbaar met een vingerafdruk.

De expertise van beide bedrijven bleek mooi op elkaar aan te sluiten tijdens de ontwikkeling van Digi-Tags, fysieke labels die toegang geven tot alle gegevens van een bepaald apparaat of machine met een QR-code.

“In de huidige hypercompetitieve markt moeten bedrijven voortdurend innoveren om de concurrentie voor te blijven.” vertelt Jonas Van Hove, Program Manager van Digi-Tags bij Vinçotte. “Corporate venturing komt hier aan de pas: samenwerken met externe ‘sterspelers' of digitale innovators die snel nieuwe technologieën en strategieën kunnen implementeren om business growth te stimuleren. Voor de ontwikkeling van Digi-Tags zijn we op die manier bij Twintag terechtgekomen.”

Wat waren voor beide bedrijven de meest opvallende leermomenten op het gebied van corporate venturing? "De focus mag niet alleen liggen op snelheid," zegt Alexander Carpentier, CEO bij Twintag. "Bedrijven moeten hun externe partners zorgvuldig selecteren en afspraken maken over een gedeeld verdienmodel en het delen van risico's en successen. Daarnaast is betrokkenheid van het senior management essentieel om de interne politieke dynamiek in goede banen te leiden. Tot slot is een gemeenschappelijke identiteit tussen het grote bedrijf en de startup belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit en aan dezelfde doelen werkt."

Download