An Crepel (Digile) over het Intern Schalen-traject

Geschreven op
10.3.2023
Reinart Belpaire
Reinart Belpaire

Een startup uitbouwen brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Dat is ook An Crepel, Co-Founder van Digile niet ontgaan. Met deep drug data en technische expertise haalt Digile inzichten uit geneesmiddelendata voor de farmaceutische industrie. 

Het product en de missie maken indruk, maar het vinden van de juiste product-market fit in combinatie met de juiste prijszetting bleek moeilijker dan verwacht. Met deze uitdagingen op zak klopte An in 2022 aan bij Scaleup Vlaanderen om deel te nemen aan het Intern Schalen-traject.

De situatie in kaart

Sommige problemen waar ondernemers mee kampen, hebben te maken met de markt waarin ze opereren. Ze proberen al dan niet succesvol uit te breiden, zoeken naar grondstoffen om een nieuw product mee te bouwen, moeten van doelgroep veranderen …

Toch zijn er ook heel wat interne zaken die de groei van een scaleup kunnen belemmeren. Daarom organiseert Scaleup Vlaanderen het Intern Schalen-traject, een kort maar intensief programma voor ondernemers die op zoek zijn naar ondersteuning bij de groei van hun bedrijf. Dat doen we aan de hand van vier coaching sessies verspreid over vier maanden. Ook An Crepel, co-founder van Digile, schreef zich in om begeleid te worden door expert ondernemers. 

"Er waren twee grote uitdagingen die Co-Founder Karel De Loof en ik moesten aanpakken. Enerzijds het vinden van de juiste product-market fit: waar ligt de grootste toegevoegde waarde van Digile binnen de farmaceutische industrie? Anderzijds was er de prijsstelling. Aangezien we geen concurrenten hebben om mee te vergelijken, moesten we een volledig eigen prijsstrategie uitwerken. Samen met Scaleup Vlaanderen gingen we op zoek naar de antwoorden."

Sleutels tot succes

In verschillende workshops en onder de vleugels van Growth Engineers Maarten Laruelle en Joke Dehond kwamen de oplossingen al snel bovendrijven. “Ik wist dat pricing een uitdaging ging zijn, maar Maarten en Joke legden meteen ook andere prioritaire bottlenecks bloot. De conclusie? We moesten onszelf heruitvinden op sales- en marketingvlak. Wat enorm belangrijk bleek te zijn voor een betere verkoop van onze expertise was het optimaliseren van onze offertes. We beginnen nu bijvoorbeeld de eerste pagina van onze offertes met een executive summary én zetten we onze ervaring, flexibiliteit en kennis sterk in de verf. Leren omgaan met early adopter pricing was ook heel leerrijk, want nu weten we dat korting niet het enige onderhandelingsmiddel is dat je kan gebruiken.”

“Tot slot maakten Maarten en Joke ons ook bewust van het belang van contentmarketing. Dat heeft ons geholpen met een toename van outreach. Ondertussen hebben we een duidelijkere selling proposition, werken we aan onze website en pakken we uit met social media content en een newsletter. Door onze content te promoten en meer awareness te creëren, weten klanten ons nu veel spontaner te vinden, in tegenstelling tot onze eerdere push-marketingstrategie.” 

Digile en de toekomst

Nu het traject met succes is afgerond, kijkt An met een nieuwe ondernemersblik naar de toekomst: "Dankzij Scaleup Vlaanderen is er een langetermijnvisie gegroeid voor Digile. Internationale expansie is nog niet voor morgen, maar ik besef nu wel dat we sterk in onze schoenen staan. Zelfs al zijn we maar met twee, we hebben de kennis en troeven in handen om ooit de stap naar internationalisering te zetten. Vroeger hadden we soms last van imposter syndrome, maar Maarten en Joke hebben een boost gegeven aan ons zelfvertrouwen en dat mag gezien worden door de buitenwereld."

Of An nog laatste tips heeft voor ondernemers die nog niet helemaal zeker zijn of ze het Intern Schalen-traject van Scaleup Vlaanderen moeten volgen? “Gewoon doen! Je krijgt enorm waardevol en gepersonaliseerd advies, want Scaleup Vlaanderen weet dat elk ondernemersverhaal uniek is. De financiële investering hoeft geen hindernis te zijn, zeker niet dankzij de subsidie via Agoria en de kmo-portefeuille. Schrijf je dus zeker in als je klaar bent om te groeien en je ondernemersstrategie aan te scherpen.” 

Is jouw onderneming ook klaar om te schalen? Schrijf je dan zeker in voor ons Intern Schalen traject! Via persoonlijke coaching en workshops helpen wij jou bij de volgende groeifase van je bedrijf.

Download