‘Als energieleverancier ben je meer dan een machine die facturen stuurt’

Hoeveel betaal jij voor gas en elektriciteit? En wanneer heb je voor het laatst onderzocht of er goedkopere alternatieven bestaan? De scaleup June Energy zorgt er intussen voor dat meer dan 10.000 Vlamingen niet meer wakker hoeven te liggen van die vragen. Met de hulp van Scaleup Vlaanderen wil de onderneming nu ook naar het buitenland trekken.

Vincent De Dobbeleer werkte bijna tien jaar in de energiesector toen die sector net als vele andere begon te digitaliseren. ‘Uiteraard zijn er heel wat vaste zaken, zoals een windmolen, die je niet kan digitaliseren, maar voor de rest draait energie vooral om data. Die gegevens zouden kunnen leiden tot meer transparantie voor de eindgebruikers.’

Zouden, want tot Vincents frustratie was dat niet het geval. Wie niet met een vergrootglas naar de kleine letters op z’n energiefactuur kijkt betaalt vaak te veel en van leverancier wisselen neemt veel tijd en opzoekwerk in beslag. Vincent sloeg daarom vijf jaar geleden de handen in elkaar met Jannes Van de maele en Georges Lieben, die eerder het IoT-bedrijf Bagaar hadden opgericht, en lanceerde June.

Hun idee? Een tool ontwikkelen die kan nagaan of je te veel betaalt voor je energie en vervolgens automatisch van leverancier switcht als dat nodig zou zijn. ‘Op die manier ontzorgen we onze klanten en helpen we om hun factuur zo laag mogelijk te houden’, zegt Vincent.

In die tijd waren er amper digitale meters. Met de kennis van Georges en Jannes, die het bedrijf drie jaar geleden verliet maar wel nog als aandeelhouder betrokken is, ontwikkelden ze hardware die analoge meters kon uitlezen. Met de komst van de digitale meters is het werk voor June alleen maar eenvoudiger geworden.

Met alle gevolgen vandien: intussen kon het bedrijf haar services uitbreiden en zijn meer dan 10.000 Vlamingen klant. ‘Gemiddeld wisselen die 2,8 keer per jaar van leverancier. Het algoritme vergelijkt maandelijks de kosten van alle klanten. Ofwel wisselen ze vervolgens automatisch, ofwel wordt hen een verwittiging gestuurd.’

De sector reageerde met gemengde gevoelens op de komst van de nieuwe speler, vertelt Vincent. ‘De gevestigde waarden waren niet zo blij, maar dat zoeken ze ergens ook zelf. Ze geven vaak een grote welkomstkorting aan nieuwe klanten, die na één of twee jaar plots een pak meer moeten betalen. Innovatieve spelers zagen dan weer al snel in dat zo’n dienst als de onze altijd zal blijven bestaan en dat je die maar beter omarmt.’

Dat zouden ze kunnen doen door zich net als June te positioneren als een energieassistent van hun klanten. ‘Mensen vragen zich af of ze zonnepanelen moeten leggen of niet. Moeten ze dat met of zonder batterij doen? Hebben ze nood aan een warmtepomp? Of een gasmeter? Wij kunnen hen duidelijk maken wat zowel op korte als lange termijn slimme beslissingen zijn. Ofwel kan je hier als leverancier in meegaan, ofwel verdwijn je. Je kan het niet langer puur op prijs spelen: als energieleverancier ben je meer dan een machine die facturen stuurt.’

Het team van June groeide sinds de oprichting uit tot een scaleup met een complementaire ploeg van 10 mensen. De voorbije maanden volgden ze het groepscoaching-traject van Scaleup Vlaanderen om de volgende stap voor te bereiden. ‘In België weten we hoe te groeien, maar we wisten nog niet hoe we naar het buitenland kunnen trekken. We hebben een heel ervaren team, maar qua internationalisatie is alles nieuw voor ons. In de gesprekken met de coaches van Scaleup Vlaanderen overliepen we alle opties en brachten we steeds de voor- en nadelen in kaart. Het resultaat? We zullen vooral focussen op buitenlandse platformen en applicaties waarin we onze diensten kunnen integreren in plaats van rechtstreeks naar de consument te stappen.’

June heeft met dank aan een aantal financieringsrondes al meer dan 3,5 miljoen euro opgehaald en maakt zich klaar voor alweer een volgende investeringsronde met grote investeringsfondsen en corporate investeerders. ‘Dat zorgt voor een andere mindset dan onze vorige investeringen. Ook hier hebben we veel gehad aan gesprekken met coaches als Omar Mohout, Joke Dehond en Patrick Coomans.’

Zo kon Scaleup Vlaanderen het bedrijf helpen op dezelfde manier waarop June haar klanten helpt: door ze te ontzorgen en ervoor te zorgen dat geld op een slimme manier besteed wordt.

Ook benieuwd naar wat Scaleup Vlaanderen voor jouw onderneming kan doen? Misschien kunnen we je net als June helpen op vlak van financiering! Op 17 november organiseren we een Masterclass over de verschillende manieren waarop je een onderneming kan financiering. Een week later, op 24 november, helpen we scaleups een hele dag lang met het scherpstellen van hun pitch om investeerders mee te overtuigen.

Download