Search

Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen



Op 9 februari organiseert Scaleup Vlaanderen een Masterclass rond internationalisatie. Daarin vertellen Lies Boghaert (imec.istart) en Sophie Boutelegier (Expandify) hoe je als ondernemer onderbouwde keuzes maakt bij het bepalen van een internationale strategie.


Weinig mensen werken in zo’n verschillende tijdzones als Sophie Boutelegier. Met haar onderneming Expandify helpt ze vanuit de Verenigde Staten voornamelijk Europese bedrijven met hun internationale expansiestrategie. Doordat ze in Silicon Valley woont is ze de geknipte persoon om ondernemers wegwijs te maken in de mythische wereld die het hart van de technologische sector vormt.


Sophie woont er intussen vijf jaar, sinds ze haar man in 2015 mee naar Californië volgde. Ze werkte op dat moment als Business Development Manager voor Barco, maar besloot in 2017 haar eigen bedrijf te beginnen. ‘Door hier zelf te ondernemen leerde ik de markt goed kennen, waardoor ik Europese bedrijven nog beter kan begeleiden. In Silicon Valley zijn mensen sneller geneigd om hun netwerk met anderen te delen van zodra ze voelen dat ze er voor zichzelf ook wat uit kunnen halen’, zegt Sophie.


Er zijn nog meer verschillen tussen de Europese en Amerikaanse markt. Zo legt Sophie uit dat je in Europa snel op en af naar een ander land kan reizen als je daar van start wil gaan, maar dat er in de Verenigde Staten een zekere commitment van buitenlandse ondernemers verwacht wordt. Toon dat je er bent voor de lange termijn en dat je het serieus meent.


De Masterclass van Sophie en Lies zal uit twee delen bestaan. Lies, Internationalization Officer bij imec.istart, focust in het eerste deel op een algemene introductie in internationalisatie. ‘Wij hebben de voorbije jaren de customer journey van bedrijven die naar het buitenland trekken in kaart gebracht. Iedere fase zorgt voor andere noden, van marktverkenning tot evaluatie en marktbetreding. Het is een cirkel die je als bedrijf constant moet doorlopen’, vertelt Lies. Door goed te letten op wat voorgangers deden heb je als ondernemer een blauwdruk van jouw strategie.


Ontdek de valkuilen

Er zijn tientallen redenen waarom bedrijven internationaal gaan. Misschien is de thuismarkt verzadigd of is er net een gebrek aan marktpotentieel. Anderen zijn dan weer opportunistisch, willen de concurrentie voor zijn of buitenlands geld ophalen. Nog anderen willen toegang tot kennis, werkkrachten of productiecapaciteit die in België niet te vinden is.


‘Voor velen geldt de economy of scale’, zegt Sophie. ‘De Verenigde Staten zijn zo groot dat zelfs de nichemarkten er gigantisch zijn. Toch zorgt dat voordeel ook voor valkuilen die Sophie in haar deel van de Masterclass zal belichten. ‘Wat velen onderschatten is hoe groot en competitief de Amerikaanse markt is. Het is een uitdaging om hier een vraag voor je product of service te creëren. Het is niet voldoende om een beetje beter te zijn dan de concurrentie, je moet je echt onderscheiden van de bestaande markt. Hoe je dat doet is een van de vele zaken die in de Masterclass aan bod zullen komen. Dat geldt trouwens niet alleen voor de Amerikaanse markt, maar voor alle landen. Daarom zijn die tools en principes voor iedereen relevant.’


Ook de tijd die er in internationalisatie kruipt wordt vaak onderschat. ‘Je team én raad van bestuur moeten mee aan boord zijn. Daarnaast moet je timing ook juist zitten, al is de toekomst een tikkeltje vager geworden door de coronacrisis. Toch is het belangrijk dat je nu alvast nagaat hoe je je internationale expansie zal aanpakken. De markt is allesbehalve verzadigd en je mag niet wachten tot de economische relance om je voor te bereiden. Ga daarom nu al na welke informatie er nodig is, hoe je de juiste doelen opstelt, hoe je bepaalt welke markt je moet betreden en wat de gepaste strategieën zijn… Onthoud één ding: neem die expansie serieus van zodra je de sprong waagt!’, zegt Sophie.


Praktisch

De Masterclass rond internationalisering is bedoeld voor bedrijven die al een stabiel product op de markt hebben en een zeker klantenportfolio hebben. Het is de ideale manier om die eerste stap naar het buitenland - welk land dan ook - te nemen. Het programma bestaat uit vier delen:


  1. Je ontdekt verschillende market-entry strategieën en leert hoe je een passend stappenplan kan opmaken

  2. Sophie legt je uit hoe je je doelen en focus moet bepalen

  3. We delen tools en best practices van bedrijven die je voorgingen

  4. Na de sessie volgt een one-on-one sessie waarin dieper wordt ingezoomd op de concrete noden van je bedrijf


De prijs van deze Masterclass is 744 euro per deelnemer. Op deze pagina vind je meer info en kan je je inschrijven.

55 views0 comments

Recent Posts

See All