Search

Alumni aan het woord: Trooper

Updated: Mar 12



Er gaat in normale tijden geen weekend zonder spaghettiavond, wafelbak of quiz voorbij om de lokale voetbalploeg en jeugdbeweging te steunen. Scaleup Vlaanderen-alumnus Trooper helpt mee de dromen van verenigingen realiseren.


Wat is er Vlaamser dan ons rijke verenigingsleven? Van jeugdbewegingen en voetbalploegen tot oudercomités en koren: iedere week komen honderdduizenden Vlamingen samen om een leuke tijd te beleven.


Die leden hebben veel dromen voor hun verenigingen. Nieuw materiaal, een reis met de volledige ploeg, nieuwe truitjes… Dromen die gesponsord worden met benefieten, optredens of een wafelverkoop.


Een van die verenigingen is Chiro Humbeek. Toen een paar jaar geleden hun lokaal afbrandde zette het hele dorp haar schouders onder campagnes om geld op te halen. Drie mensen - Klaas Olbrechts, Elisabet Lamote en Jan Dejonghe - kwamen met een origineel idee. Op Bol kan wie dat wil namelijk een referral link aanmaken. Wanneer iemand anders daarna via die link iets koopt, krijg jij een percentage van dat bedrag.


Uiteindelijk sloegen ze erin om zo 300 euro op te halen. Al snel kwamen nog andere verenigingen aankloppen en zagen de drie in dat ze op iets zaten. Trooper was geboren. Niet veel later gaf Elisabet haar job als Strategy Manager op en ook haar medeoprichters waagden de sprong. Met succes: intussen heeft Trooper meer dan 8000 verenigingen aan 2,7 miljoen euro geholpen.


Waarom ze voor Trooper kiezen en niet, zoals Chiro Humbeek destijds, zelf een deal met Bol sluiten? De schaal. 'Het is niet eenvoudig om met al die webshops een deal te sluiten, maar Trooper heeft intussen 1000 partners’, zegt Elisabet. Van Decathlon en Booking: wie er iets koopt en eerst langs Trooper passeert kan een deel aan een vereniging naar keuze schenken.


'Daarnaast ondersteunen we hen ook in communicatie. Wij weten wat wel en niet werkt en hebben flyers en affiches die gebruikt kunnen worden. In de coronacrisis ligt dat uiteraard anders, die mond-tot-mondreclame waar de acties op Trooper het normaal van moeten hebben valt nu grotendeels weg. De crisis heeft sowieso een impact op ons platform gehad: mensen shoppen meer dan ooit online, maar het gemiddelde bedrag daalt omdat men minder vakanties online boekt’, klinkt het bij Elisabet.


In november 2017 werd Trooper even nationaal nieuws toen Studio 100 besloot in te stappen. Twee jaar later volgde KBC in een volgende kapitaalronde. ‘Dankzij die investeringen kunnen we het platform verder uitbouwen. Het is veel werk om de facturen voor de verenigingen automatisch op te stellen. Ons team bestaat daarom intussen uit acht mensen.’


Die groei brengt uiteraard heel wat vragen met zich mee. ‘Een startup oprichten is één ding. Nu zijn we zelf kapitein van een ploeg en moeten we onze mensen ook opleiden. Het is een fase waar je als ondernemer sowieso door moet, maar waar we veel vragen over hadden. Hoe moet je alles organiseren? Hoe zorg je voor de cultuur? Hoe kweek je structuren en processen?’


Om een antwoord op die vragen te vinden klopte het team van Trooper bij Scaleup Vlaanderen aan. Daar volgden ze het groepscoaching-traject, een reeks keynotes, workshops en een-op-eensessies met andere groeibedrijven. ‘Het is zeer interessant om in een groep met andere ondernemers te zitten. Iedereen heeft andere business modellen, maar toch voel je dat ze met dezelfde problemen kampen.’


Een van de zaken waar Scaleup Vlaanderen op inzet is de begeleiding bij de internationalisatie van bedrijven. Al is die voor Trooper nog niet zo vanzelfsprekend, zegt Elisabet: ‘Doordat we zo hard inzetten op de hulp bij de communicatie is het niet eenvoudig om dat te internationaliseren, al is onze technologie uiteraard wel schaalbaar. Gelukkig leven we in België en beginnen we binnenkort met een interessant project: we gaan uitbreiden naar Wallonië. Door daar voet aan wal te krijgen kunnen we ongetwijfeld heel wat leren over onze internationalisatie!’


Zin om net als Trooper ons groepscoaching-traject te volgen? In tien sessies focussen we samen met andere techbedrijven op uitdagingen waar scaleups mee kampen. Dat doen we aan de hand van keynotes en workshops, maar ook via individuele gesprekken. Ontdek hier alle info!



18 views0 comments

Recent Posts

See All

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  • linkedin-4-48
  • facebook-48
  • twitter-48

© 2021 by Scaleup.Vlaanderen