Search

Alumni aan het woord: Oncomfort

Updated: 2 days ago


Geregeld plaatsen we op onze site een onderneming die een van onze trajecten volgde in de kijker. Oncomfort is een van die straffe bedrijven. Met dank aan Scaleup Vlaanderen zorgen ze voor een ware revolutie in het operatiekwartier, zowel in Belgische ziekenhuizen als in het buitenland.


Je ligt met wijd opengesperde ogen in een felle lamp te staren, terwijl je met alle moeite van de wereld probeert te vergeten dat iemand in je knie zit te snijden. Hoe lang moet je nog op deze tafel blijven liggen? En wat is dat vreemde geluid?


Wanneer je ooit een operatie onder lokale verdoving liet uitvoeren is dit ongetwijfeld een herkenbare situatie. In een deel van je lichaam is het gevoel uitgeschakeld, maar voor de rest ben je bij volle bewustzijn. Je ziet de dokter naar instrumenten grijpen die je liever niet had willen zien en hoort geluiden waar je nog nachten wakker van zal liggen. Meer zelfs: bij een volgend doktersbezoek zal je op voorhand al pijn hebben door nog maar aan de operatie te denken.


Situaties zoals deze zorgen voor angst, die met de nodige medicatie wat getemperd kan worden. Als mental health specialist had Diane Jooris ervaring met klinische hypnose, een techniek waarmee je bijvoorbeeld tijdelijk de aandacht van patiënten af kan leiden. Tijdens haar verblijf in Houston, Dallas hielp Jooris als vrijwilliger zo tientallen patiënten om van hun pijn en angst af te raken.


Dat is niet alleen handig voor de dokters - die zo rustiger kunnen werken - maar vooral voor de patiënten. Doordat zij na iedere operatie meer angst hebben, hebben ze steeds meer medicatie nodig om te kalmeren. Wanneer je als patiënt volledig verdoofd moet worden voel je je na een operatie ook misselijk. Toch is de techniek van Jooris en haar collega’s niet schaalbaar, want 1-op-1 klinische hypnose is zeer arbeidsintensief er is maar een beperkt aantal experts die opgeleid zijn in klinische hypnotherapie.





Enter virtual reality

Bij haar terugkeer richtte Jooris het bedrijf Oncomfort op, dat patiënten een VR-bril laat opzetten om angst en pijn bij patiënten weg te nemen. ‘Hen naar een tekenfilm doen kijken zou al een beetje helpen, maar die afleiding stopt zodra je voelt dat er iemand aan je komt’, zegt Mario Huyghe. De voormalige topman van Philips is mee ingestapt in Oncomfort en leidt het bedrijf sinds 2018. Hij weet als geen ander hoe technologie in het operatiekwartier kan gebruikt worden.


‘Wat we met Oncomfort doen, is die klinische hypnose digitaliseren. Zo’n VR-bril verlaagt de drempel voor patiënten en zorgt ervoor dat ze onmiddellijk meegenomen worden in wat ze te zien krijgen’, zegt Huyghe.


Zo zien ze onder andere een walvis te zien die met rustgevende, geprogrammeerde beweging voor hen uitzwemt of worden er ademhalingsoefeningen gegeven. De toepassing van Oncomfort is intussen in 12 verschillende talen beschikbaar.


Niet dat de patiënten, zoals bij traditionele VR-ervaringen het geval is, continu rond zich heen willen kijken eenmaal ze de bril aandoen. ‘Om te vermijden dat mensen op de operatietafel gaan liggen woelen, laten we ze in het begin wennen aan de VR-beelden. Zodra de echte hypnose begint, wordt hun blik gefixeerd op wat ze voor zich te zien krijgen. Zo liggen patiënten net stiller dan wanneer ze alles rond zich zien en horen. Dat is bijvoorbeeld zeer handig tijdens radiologie, want bij kinderen moet daar tot 40% van alle scans herdaan worden omdat ze bewogen’, vertelt Huyghe.


Expansie

Een aantal maanden geleden volgde Oncomfort het groepscoaching-traject van Scaleup Vlaanderen. ‘Eenmaal je de opstart voorbij bent, moet je als onderneming die groeifase goed doorlopen. Als scaleup gaat je business alle richtingen uit, maar in de coaching leerden we focussen. We hadden voor we begonnen twee doelstellingen: een kapitaalronde van 10 miljoen euro en de distributie van Oncomfort in vijf Europese landen.’


Afgelopen september slaagde het bedrijf in die eerste doelstelling toen het in een serie A-financieringsronde 10 miljoen euro ophaalde bij de institutionele investeerders Debiopharm en Crédit Mutuel Innovation.


Ook internationaal kreeg het bedrijf voet aan grond. ‘Omdat wat we doen volledig nieuw is, kunnen we ons niet baseren op marktonderzoek. Daarom was het handig om in de sessies van Scaleup Vlaanderen te bestuderen welke buitenlandse markten het beste zijn en welke expansiestrategie het meeste impact zou hebben. Uiteindelijk hadden we een checklist van waar we rekening mee moesten houden en een specifieke go-2-market-strategie per land’, zegt Huyghe.


In België werken inmiddels 70 ziekenhuizen met Oncomfort, in Frankrijk zijn 40 ziekenhuizen klant. Zowel in Duitsland, Nederland als Zwitserland is met het eerste ziekenhuis een contract afgesloten.


‘Daarnaast hebben we ook veel toegevoegde waarde door het netwerk van Scaleup Vlaanderen. Doordat je in één traject zit met mensen uit verschillende sectoren, heb je toegang tot een divers scala aan competenties. Het belangrijkste wat ons bindt is de fase waarin we met onze bedrijven zitten en de mindset die we delen. Het komt geregeld voor dat we elkaar bellen voor hulp, waardoor we er samen op vooruitgaan.’


Ook benieuwd naar wat Scaleup Vlaanderen voor jouw onderneming kan doen? Bekijk dan zeker onze agenda! Heeft jouw bedrijf een omzet of kapitaalronde van meer dan een miljoen euro? Kom dan naar onze One Million Club! Op 15 december komt Peter Vanham (WEF) een keynote geven over Belgische ondernemers doorheen de eeuwen. Registreren kan hier.

50 views