Search

Alumni aan het woord: Bingli

Updated: Jan 31, 2021



Zeg het eens, waar doet het pijn?’ is een vraag die dagelijks in tientallen praktijken weerklinkt. Huisartsen, specialisten en chirurgen moeten op basis van enkele vragen in een paar minuten tijd een beslissing nemen die grote gevolgen kan hebben. Het Belgische Bingli wil hen daar voortaan bij helpen.


In 2017 lanceerden Piet Van de Steen en Tom Van De Putte een tool die het werk van artsen een stuk eenvoudiger en aangenamer kan maken. Piet, een arts, werkte al jaren samen met Tom die twintig jaar in farmabedrijven aan de slag was. ‘Door voor hen te werken heb ik heel veel gesprekken met artsen gehad’, vertelt Tom. ‘Wat daar steeds in terugkwam was dat de manier waarop ze aan consultaties doen suboptimaal is: er is te weinig tijd om dieper in te gaan op de problemen van de patiënt.’


In België hebben patiënten al bij al nog redelijk wat tijd om hun verhaal bij een arts te doen, maar in het buitenland zijn de cijfers vaak dramatisch. In Duitsland duurt een bezoek aan de dokter gemiddeld 7 minuten, het grootste deel van de wereldbevolking moet het met minder dan 3 minuten doen. Te weinig om een grondig oordeel te kunnen vellen, aldus de WHO.


Het grootste deel van die tijd kruipt dan nog eens in het bevragen van de patiënt om informatie te verzamelen. ‘Vaak weet die niet goed wat te vertellen of heeft hij niet op specifieke symptomen gelet. Een arts zal na enkele seconden het gesprek leiden, waardoor beide partijen met een ontevreden gevoel achterblijven’, zegt Tom.


Samen met zijn collega Piet werkte hij daarom twee jaar lang aan een tool die dat probleem kan wegnemen. Het resultaat is Bingli, een chatbot die patiënten vooraf 70 tot 100 procent van die vragen stelt, zodat in het bezoek aan de arts zelf geconcentreerd kan worden op de echte toegevoegde waarde van de dokter.


Meer dan een bevraging

Het gaat niet zomaar om een online intake survey. Het grootste werk van de ontwikkeling kroop namelijk in het aanleggen van een database met mogelijke aandoeningen op basis van de verklaarde symptomen. ‘Via artificiële intelligentie krijgt de arts niet enkel de gestructureerde informatie van de patiënt, maar ook een overzicht van potentiële aandoeningen en mogelijke vervolgstappen.’


Dat klinkt alsof de arts voortaan overbodig is, maar bij Bingli zijn ze net van het tegendeel overtuigd. ‘Wij verzamelen een stuk van de informatie, maar de toegevoegde waarde van een arts wordt belangrijker dan ooit. Hij of zij gaat op basis van die input de definitieve diagnose vaststellen om het exacte type van de ziekte te bepalen. Daarna worden in overleg met de patiënt de mogelijke behandelingen besproken. Dat verloopt veel meer in een gesprek dan vroeger, toen men moest luisteren naar het oordeel van “Meneer Doktoor”. Als patiënt zie je de resultaten van je online bevraging niet, die boodschap wordt met de nodige empathie door de arts overgebracht.’


Het ideale framework

Het team van Bingli breidde de afgelopen jaren uit tot een ploeg van 10 mensen. Zowel ziekenhuizen als artsen met een eigen praktijk beginnen in te zien dat hun werk een stuk efficiënter verloopt door de tool te gebruiken. ‘Deze coronatijden vormen uiteraard een uitdaging omdat de sector op honderd dingen tegelijkertijd moet focussen, maar tegelijkertijd rijpen de geesten en ervaart men de nood aan innovatie.’


Een medisch techbedrijf zoals Bingli heeft uiteraard haar eigen kenmerken - zo maakt het uitgebreid werk van de nodige beveiliging van data - maar het bedrijf botst tegelijkertijd op problemen waar andere scaleups mee worstelen. Het aantrekken van de juiste profielen, bijvoorbeeld, of de uitrol naar het buitenland.


‘We hadden al een aantal programma’s van incubators en accelerators doorlopen, tot we bij Scaleup Vlaanderen belandden’, zegt Tom. De afgelopen maanden volgde Bingli het groepscoaching-traject van Scaleu