TechWolf

Geschreven op
19.10.2020
Thomas Smolders
Thomas Smolders

Wat zou je doen als er plots een smak geld op je rekening stond? En vooral: wat zou je doen als dat je zou overkomen als twintiger? Het is een situatie waar weinig ondernemers mee geconfronteerd worden - maar het trio achter TechWolf zijn dan ook vrij atypische ondernemers. Met de hulp van Scaleup Vlaanderen zijn ze klaar om de wereld te veroveren.

In 2018 sloegen de Gentse studenten computerwetenschappen Andreas De Neve, Jeroen Van Hautte en Mikaël Wornoo de handen in elkaar om een eigen onderneming te beginnen. Het initiële idee was om een uitzendkantoor voor studenten op te starten, maar al snel ontdekten de drie dat er daar best veel van bestonden. ‘We hadden ook geen zin om steeds de telefoon op te nemen en CV’s te bespreken’, zegt Mikaël. Daarop deden ze wat iedere programmeur zou doen: ze ontwikkelden een stuk software. Het idee om een eigen uitzendkantoor op te starten lieten ze al snel vallen.

‘Er was al software die CV’s en vacatures kon inlezen, maar die zocht naar zeer letterlijke overeenkomsten tussen de twee. Onze algoritmes konden meer rekening houden met de context van die woorden. Als iemand die als copywriter in een techbedrijf werkte solliciteerde voor de job van Marketing Manager in een ander techbedrijf zou die match beter zijn dan iemand die eerder Marketing Manager was in een totaal andere sector.’


Closing the skill gap

De jongens van TechWolf klopten eerst bij alle interimkantoren aan om hun software te verkopen, en gingen daarna langs bij grote bedrijven. ‘We gingen bij hen langs vanuit het idee dat zij jaarlijks ook honderden mensen aannemen, maar al snel merkten we dat de échte waarde van ons product daar niet lag. Door met die mensen te praten, leerden we dat het één ding was om de skills van iemand in kaart te brengen, maar dat je die kennis vervolgens ook kan blijven gebruiken nadat die werknemer opgestart is.’

Mikaël citeert uit het hoofd een aantal onderzoeken van het World Economic Forum, die steeds op hetzelfde neerkomen: jouw job zal morgen niet dezelfde zijn. Meer zelfs: de kans dat je over een aantal jaar een job uitvoert die nu nog niet eens bestaat is best reëel. Daarom komt het erop aan om te blijven studeren en nieuwe vaardigheden te leren. Ook als werkgever is het belangrijk: grote bedrijven gaan hevige verschuivingen meemaken en moeten goed in kaart brengen wie voor welk werk geschikt is.

‘Dat zie je zeer goed tijdens de coronacrisis,’ vertelt Mikaël, ‘want plots liggen binnen een en hetzelfde bedrijf bepaalde divisies stil en hebben andere afdelingen net nood aan meer mankracht. Dan kan je als een gek mensen beginnen aannemen, maar misschien zit er binnen je bedrijf wel volk dat de perfecte vaardigheden heeft om mee te werken.’ 


Van platform naar API

De markt van de zogenaamde HR tech is misschien nog vrij jong maar wordt - zeker op het niveau waarop TechWolf wil binnenkomen - ingepalmd door mastodonten als SAP en Oracle. ‘De grote bedrijven waar wij op mikken hebben vaak al een platform voor HR-gerelateerde zaken, en dat is prima. TechWolf is geen extra platform, maar een verzameling APIs. Die combineren verschillende databronnen om de vaardigheden van werknemers in kaart te brengen en, ook niet onbelangrijk, koppelen nadien ook terug met die grote systemen.’

Mikaël geeft z’n praatje alsof hij het al jaren doet, maar hij is amper 23 jaar en dit is, net als voor zijn mede-oprichters, z’n eerste job. Een baan die begin april in één klap nog serieuzer werd, toen onder meer de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en de hr-onderneemster Conny Vandendriessche een investering van 1 miljoen in TechWolf staken.

‘Het moment waarop er plots een miljoen op onze bankrekening stond voelde surreëel, ook omdat we het door de lockdown niet met elkaar konden vieren. Het fijne aan die investering is dat we vooral mensen aan boord kunnen halen die we er altijd al bij wilden. Onze filosofie is dat we de expertise zo veel mogelijk moeten halen bij mensen die het al eens eerder mee hebben gemaakt, want voor ons is ondernemen iets nieuw.’

Van ondernemers, voor ondernemers

TechWolf klopte daarom ook aan bij Scaleup Vlaanderen, waar ze het groepscoaching-traject volgen. ‘Het interessante daaraan is dat je gecoacht wordt door ex-ondernemers als Omar Mohout die geen blad voor de mond nemen. Wij hebben bijvoorbeeld veel gehad aan de feedback van Patrick Coomans, die zijn eigen onderneming aan Verizon verkocht. Door zijn kennis bij die techgigant heeft hij ons heel gericht kunnen vertellen waar zo’n bedrijven bij hun leveranciers op letten wanneer het aankomt op cybersecurity. Het is een aspect waar we al lang op hameren, maar dankzij zijn input kunnen we hier gerichte aanpassingen in doen.

In de komende jaren gaan Mikaël en co steeds vaker met zo’n giganten rond de tafel zitten, want de lat ligt hoog. Ze dromen luidop over een Series A-investering en buitenlandse kleppers op de klantenlijst. 

Ook benieuwd naar wat Scaleup Vlaanderen voor jouw onderneming kan betekenen? Op 14 oktober gaven Joke Dehond (Growth Engineer Consultant, Sirris) en Sven De Cleyn (Program Manager, imec.istart) een webinar over de plannen. Voor al wie de presentatie niet kon volgen is er dit overzicht.

Download