Hoe breid je uit naar de belangrijkste tech hubs in Azië?

Op 1 juni organiseert Scaleup Vlaanderen een online seminar voor bedrijven die willen uitbreiden naar China en Zuidoost-Azië. Een van de sprekers op het evenement is Arnaud Bonzom, die Singapore als geen ander kent.

Tien jaar geleden wilde Arnaud Bonzom zijn hele hebben en houden uit Europa verhuizen, maar hij wist alleen niet waarheen. ‘Ik twijfelde tussen Canada en Australië, maar strandde uiteindelijk in Singapore. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad: doordat Singapore het beste van die twee landen combineert gebeurt er hier ontzettend veel.’

Bonzom kocht een vliegticket en vertrok zonder concrete plannen naar Singapore. ‘Ik had een visum voor zes maanden om een job te kunnen zoeken. Al snel had ik door dat alles hier aan een veel hoger tempo verloopt dan in West-Europa, waar er veel meer regulering is. Zo liep ik ooit langs de bouwwerf van de Marina Bay Sands, een luxueus complex dat meer dan 5 miljard kostte. Toen ik er enkele maanden later opnieuw passeerde was ik in de war en dacht ik dat ik in de verkeerde buurt was, omdat de bouw op een extreem korte tijd voltooid was.’

Een kleurrijke mix

Singapore - en Zuidoost Azië in het algemeen - is dus een veelbelovende regio die snel groeit. Toch wijst Bonzom erop dat de markt nog niet goed ontwikkeld is. ‘Er wonen 600 miljoen mensen in de regio, waarvan 400 miljoen mensen toegang tot het internet hebben. Toch is het qua marktgrootte vergelijkbaar met een middelgroot Europees land.’

‘We praten altijd over “Azië” of “Zuidoost-Azië”, maar die landen zijn onderling zeer divers’, zegt Bonzom. Het is niet zoals in Europa dat alles min of meer centraal gereguleerd is en je een eigen munteenheid hebt. Ook qua populatie zijn er verschillen: Thailand heeft een oude bevolking, Vietnam dan weer een jongere. Ook op vlak van religie zijn er veel verschillen. Je gaat met je onderneming dan ook niet vanaf de eerste dag naar alle landen in de regio.’

Het sterkste netwerk

Wat helpt is een insider als Bonzom om advies te vragen, want ook de manier waarop men in de regio onderneemt is anders. ‘De mensen hier zijn zeer gefocust op relaties. Het is dus zeer belangrijk dat je mensen kent en een netwerk uitbouwt. Introducties door anderen zijn dus goud waard. Wat veel landen typeert zijn de conglomeraten, privébedrijven die in zeer veel verschillende sectoren actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan Samsung in Zuid-Korea of aan de CP Group in Thailand. Die laatste is onder andere actief in farma, automotive, finance…’

Bonzom is zelf actief als investeer en adviseur voor ondernemers. ‘Ik zie heel wat verticals voor wie het interessant is om naar Zuidoost-Azië uit te breiden. E-commerce is hier zeer aanwezig, waardoor de transportindustrie en maaltijdbezorging ook groot zijn. Online travel was voor de coronacrisis zeer groot, gaming en edutech zijn dat nog steeds. Ieder land heeft haar eigen klemtoon: in het geval van Singapore is dat bijvoorbeeld agritech en manufacturing. Dit land is enerzijds vrij matuur, maar tegelijkertijd ook zeer klein. Het is wel een zeer belangrijke hub, waardoor veel grote bedrijven hier een kantoor hebben.’

In zijn keynote op ons online seminar over China en Zuidoost-Azië zal Arnaud onder andere dieper ingaan op Europese bedrijven die succesvol naar de regio konden uitbreiden en zal hij tips geven over hoe je zoiets het best kan aanpakken. Het volledige programma en meer info over tickets voor dat seminar vind je hier.

Download