Internationalisatiecoaching

Waarom

Als digitaal bedrijf ben je een born global, waardoor je klanten, partners én je concurrenten zich vanaf dag 1 wereldwijd bevinden. Je moet dus vanaf het begin rekening houden met internationalisatie en de schaalbaarheid van je sales, marketing, support en product management.

Tijdens een individueel coaching traject van 4 dagen analyseren we samen de fase waarin je bedrijf zich nu bevindt. We kijken naar je klanten, omzet, team, concurrenten, de landen waar je nu actief bent, de voor- en nadelen van de verschillende distributiemodellen en bepalen wat voor jou de volgende stap is in je internationalisatie. Ben je klaar om internationaal op te schalen, of bevindt je je eerder in pre-internationalisatie fase?

 

Dit traject duurt een 8-tal weken. Tussen de verschillende sessies verwerk je de input en bouw je zo je internationalisatie case stap voor stap op. Indien nodig, betrekken we andere experts voor bepaalde deelgebieden.

Deze business case kan dienen als basis waarop je als (co-)founder, al dan niet met ondersteuning van een adviesraad of raad van bestuur, een beslissing neemt met betrekking tot internationalisatie en de bijhorende investeringen.

Programma

De onderwerpen die tijdens de verschillende sessies aan bod komen zijn:

Bepalen persona

Bepalen van de persona (ideale klant). Wanneer je internationaliseert moet je weten wie je target. Niet elke klant is zomaar een ‘goede’ klant.

Digital Marketing

Meer nog dan klassieke bedrijven moet je als digitale scale-up kennis hebben rond digitale marketing bij internationalisatie. Je krijgt een digitaal dashboard tot je beschikking waarmee je je eigen digitale footprint en die van je concurrenten leert interpreteren. 

Je ideale doelmarkt

Het selecteren van je internationale markt is zeer moeilijk. Focus je op de markt met het grootste potentieel, of net niet? Probeer je een plaatsje te bemachtigen tussen je concurrenten of zoek je een markt waar de concurrentie niet speelt?

Intern Schalen

Bij internationalisatie moeten er vaak nieuwe tools en processen geïmplementeerd worden. Soms heb je ook nieuwe profielen nodig in je bedrijf. Onze experts geven meer inzichten in de do’s en don’ts van het bouwen van een internationaal team.

Distributiemodellen

Wanneer kan je een direct sales model hanteren, en wanneer kan je best via een indirect kanaal werken? Of is een hybride vorm een goede aanpak? Je leert de voor- en nadelen van de verschillende modellen en we kijken samen naar wat het beste past bij jouw scale-up.

Vuistregels, Valkuilen & Tips 'n Tricks

Met welke zaken moet je nog rekening houden bij jouw internationalisatiefase? Welke organisaties kunnen je helpen? Wat zijn de typische valkuilen?

Funding

Het zoeken van de juiste financiering in de juiste fase is een kunst op zich. Hoeveel investering heb je nodig om je plan uit te voeren? En wanneer bepaal je ‘to pull the plug’?

(Digital) Go to Market

Je kan op verschillende manieren naar de markt gaan: met een eigen enterprise sales team, via partners, via self-service, via product led growth … . Maar welk soort sales past bij jouw bedrijf? 

selectiecriteria
  • Je bent founder, co-founder of CEO.

  • Je brengt een digitaal product op de markt.

  • Je hebt de fase van product/market fit bereikt en bent klaar om verder te groeien.

  • Je hebt een aantal internationale klanten, maar je mist een welomlijnde internationalisatie strategie.