Groepscoaching

Waarom

Het uitbouwen en laten groeien van een scale-up vergt specifieke skills. Als digitaal bedrijf ben je immers een 'born global', waardoor je klanten, partners én je concurrenten zich vanaf dag 1 wereldwijd bevinden.

 

Je moet dus van meet af aan rekening houden met een internationale strategie, en met de schaalbaarheid van je sales, marketing, support en product management. 

 

Met dit groepscoaching programma boost Scaleup Vlaanderen je kennis rond de verschillende aspecten van het intern en extern schalen van een digitaal productbedrijf.

Tijdens een traject van een half jaar werken we telkens met 10 ambitieuze scale-ups. Eén dag per maand komen deze bedrijven samen: in de ochtend is er een collectieve workshop over een bepaald onderwerp, in de namiddag krijgt de scale-up individuele coaching.

 

De workshops worden gegeven door experts, waarbij we extra tijd besteden aan getuigenissen van andere digitale bedrijven, peer-to-peer learning met de groep en de professionele ervaring van de coaches (dikwijls zelf voormalige technologie-entrepreneurs).

 

Programma

Het programma voor een coaching-traject van Scaleup Vlaanderen wordt telkens afgestemd op de deelnemende bedrijven, maar de volgende onderwerpen komen zeker aan bod:

Art of Scaling

Wat zijn de verschillende manieren waarop je als digitale scaleup kan schalen? Wat is het verschil tussen intern en extern schalen? Waarop moet je focussen in welke groeifase van je bedrijf? En wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende schalingstrategieën?

Lean Pricing

Pricing van software en hardware is zeer moeilijk. Vooral bij software is het lastig om te bepalen wat de marge is of moet zijn. Klassieke prijsstrategieën zijn vaak niet voldoende. Met deze sessie geven we je inzichten in de verschillende manieren van prijszetting voor digitale productbedrijven.

Internationalisatie

UIt onderzoek naar de internationalisatie strategieën van honderden scale-ups blijkt dat een bedrijf typisch 4 fases doorloopt in haar internationalisatie. Tijdens deze sessie leggen we uit wat deze verschillende fases zijn, waarop de focus ligt in elke fase en welke investeringen er nodig zijn.

Internal Scaling

Als het aantal klanten van je bedrijf groeit, moet je interne organisatie meegroeien. Er moeten nieuwe tools en processen geïmplementeerd worden en vaak heb je nieuwe profielen nodig in je bedrijf. Onze experts geven meer inzichten in de do’s en don’ts van het bouwen van een top team.

Digital Go-2-Market

Als digitale scale-up kan je op verschillende manieren de markt betreden: met een eigen enterprise sales team, via partners, via self-service … . Maar welk type sales past bij jouw bedrijf? Tijdens deze sessie geven we je tips ’n tricks, valkuilen en voorbeelden van de go-2-market van verschillende andere digitale bedrijven.

Scaling your Product

Een digitaal product moet snel en makkelijk schaalbaar zijn. Het is nodig om een skillset te bouwen rond zowel de aanpak van product management als het samenstellen van het team.

Digital Marketing

Meer nog dan klassieke bedrijven moet je als digitaal technologiebedrijf voldoende kennis hebben over online marketing. Je krijgt een digitaal dashboard ter beschikking waarmee je je eigen digitale footprint én die van je concurrenten leert interpreteren. Ook wordt er aandacht besteed aan thought leadership en PR.

Legal & Compliance

Digitale groeibedrijven komen met specifieke vereisten in contact als het gaat over juridische zaken. Bescherming van IP, GPDR, regionale verplichtingen in bepaalde regio’s etc. Via gericht advies helpen we je op weg!

Funding

Het zoeken van de juiste financiering in de juiste fase is een kunst op zich. Veel digitale scale-ups zien door het bos de bomen niet meer. Deze sessie geeft inzichten in de verschillende types van investeerders, waardoor de ondernemers inzien welke investeerder past bij zijn bedrijf en de fase waarin het zich bevindt.

selectiecriteria
  • Je bent founder, co-founder of CEO.

  • Je brengt een digital product op de markt.

  • Je hebt de fase van product/market fit bereikt en bent klaar om te groeien. Dit betekent dat je een markt hebt gevonden voor jouw product, je reeds een aantal klanten hebt, je team groeit en je bedrijf kan rekenen op een bepaalde stabiele omzet. Kortom: je bent de fase van startup ontgroeid.

  • Je bent bereid om je ervaringen eerlijk te delen met de andere deelnemers in de groep.